Reklamation och retur

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid nyttjande av ångerrätt återbetalas inte fraktkostnaden på 79 kr oavsett om varan skickades med fraktkostnad eller fraktfritt. Vid fel i varan skickar vi en returfraktsedel till dig samt skickar en ny vara till dig. Du kan även välja att istället för att få en ny vara få återbetalat beloppet som du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan samt fraktkostnaden.

Följ nedanstående instruktion för retur eller reklamation.

Så här returnerar du ett ångrat köp:

  1. Fyll i returblanketten som bifogades i din leverans.
  2. Lägg returblanketten tillsammans med produkten i lämpligt emballage.
  3. Skicka tillbaka paketet till följande adress: Hinza AB, Gustavsborg 701, 284 91 Perstorp

Du som kund står för returfrakten när du använder din ångerrätt. Kom ihåg att skicka returen som ett spårbart paket och inte som ett brev. Det är även viktigt att du sparar ditt inlämningskvitto som bevis att du skickat iväg varan till oss.  

Återbetalning sker med samma betalsätt som du använde vid köpet. Fraktkostnad på 79 kr återbetalas inte oavsett om köpet gjorts med fraktkostnad eller fraktfritt. Alla återbetalningar för produkter köpta av privatpersoner på www.hinza.se sker via Klarna. Bearbetningen av transaktionen kan ta upp till 14 dagar. Kontakta oss om du inte fått din återbetalning inom denna tid.


Så här returnerar du en felaktig eller reklamerad vara:

  1. Kontakta oss på Hinza på shop@hinza.se eller 0435-30046 och beskriv varför du vill reklamera varan.
  2. Vid godkänd orsak till reklamation mailar vi en DHL-returfraktsedel till dig.
  3. Skriv ut DHL-returfraktsedeln du fått på mail efter att du varit i kontakt med oss.
  4. Fyll i returblanketten du fick bifogad i leveransen eller skriv en egen lapp där du anger "Reklamation", ditt namn, ditt ordernummer, orsak till reklamation samt din adress och mailadress.
  5. Lägg returblanketten eller den egna lappen tillsammans med produkten i lämpligt emballage.
  6. Tejpa fast DHL-returfraktsedeln på utsidan av paketet.
  7. Lämna in paketet hos närmsta DHL-ombud.

Så snart vi mottagit den reklamerade varan (som en godkänd reklamation) skickar vi en ny till dig. Meddela oss om du istället för att få en ny vara hellre vill få beloppet och eventuell fraktkostnad återbetald. 

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.